2024-10-04

Ocena stanu technicznego a szacowanie strat

Lądek-Zdrój po powodzi

Lądek-Zdrój

 

Ocena stanu technicznego zalanych budynków wykonywana przez nadzór budowlany a szacowanie strat

 

Od 19 września na terenach objętych powodzią pracują zespoły inspektorów nadzoru budowlanego. Ich rolą jest ocena stanu technicznego budynków, w tym ocena czy nie stwarzają one zagrożenia. Co wynika z tej oceny – zapoznaj się z komunikatem GUNB.

 

Do 4 października inspektorzy nadzoru budowlanego ocenili łącznie ponad 13 tysięcy obiektów, w co zaangażowanych było ponad 450 pracowników nadzoru budowlanego. W niektórych miejscach wymagana jest druga ocena obiektów, które wcześniej zostały zakwalifikowane jako te, które mogą zagrażać bezpieczeństwu mieszkańców. Informacje zebrane przez nadzór budowlany są wykorzystywane przez działające już komisje ds. szacowania strat, między innymi w kilku gminach na terenie województwa śląskiego. – podkreśla Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Co oceniają inspektorzy nadzoru budowlanego

Do raportowania uszkodzeń i zniszczeń spowodowanych przez powódź inspektorzy nadzoru budowlanego wykorzystują specjalnie do tego stworzony uproszczony formularz oceny stanu technicznego budynku.

Formularz obejmuje wstępną kwalifikację uszkodzeń poszczególnych części budynku:

  1. dachu,
  2. stropów,
  3. ścian,
  4. fundamentów,
  5. i innych elementów, takich jak np. instalacje, stolarka okienna i drzwiowa.

Sposób oceny zniszczeń lub uszkodzeń

Kwalifikacja wymienionych powyżej części budynku, polega na określeniu stopnia ich uszkodzeń/zniszczeń w postaci opisowej i procentowej. Na podstawie ocen dla poszczególnych części, obliczany jest stopień zniszczenia/uszkodzenia całego budynku.

Procentowy udział poszczególnych elementów budynku:

  • dach – 30% (współczynnik do wzoru: 0,3),
  • stropy – 20% (współczynnik do wzoru: 0,2),
  • ściany nośne – 30% (współczynnik do wzoru: 0,3),
  • fundamenty – 10% (współczynnik do wzoru: 0,1),
  • inne elementy – 10% (współczynnik do wzoru: 0,1).

Po ocenie nadzoru budowlanego – szacowanie strat  

Ustalenia inspektorów nadzoru budowlanego zebrane i podsumowane w ramach ocen będą stanowić część materiału dowodowego na etapie szacowania wysokości strat przez odpowiednie komisje.

Procedura ta opisana jest w zasadach udzielania, ze środków rezerwy celowej budżetu państwa na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, pomocy finansowej w formie zasiłków celowych, o których mowa w ustawie o pomocy społecznej, dla rodzin lub osób samotnie gospodarujących, poszkodowanych w wyniku zdarzeń noszących znamiona klęsk żywiołowych. Zasady te zatwierdzone są przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Kto wykonuje szacowanie strat

Szacowanie szkód wykonują:

  • Osoby, które posiadają uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości;
  • albo komisja do spraw szacowania strat powołana przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), której skład został szczegółowo określony w powyższym dokumencie MSWiA.

Wnioski i ich weryfikacja

Zasady wydane przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji określają kolejne etapy działań po oszacowaniu strat.

  1. Właściciel budynku lub inna osoba wymieniona w zasadach występuje z wnioskiem o pomoc remontowo-budowlaną.
  2. Wójt gminy, burmistrz bądź prezydent miasta sporządza wniosek na podstawie zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego (w tym informacji z ocen inspektorów nadzoru budowlanego) i dołącza listy uszkodzonych lub zniszczonych budynków/lokali mieszkalnych w poszczególnych miejscowościach wraz z opisem szkody i szacowaną kwotą zasiłku.
  3. Następnie wniosek przekazywany jest do wojewody w celu uruchomienia środków m.in. na remont albo odbudowę budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego bądź na remont albo odbudowę budynku/budynków gospodarczych.
  4. Wojewoda weryfikuje wniosek wraz z danymi zawartymi w listach zasiłków powodziowych.
  5. Wojewoda po akceptacji wniosku i list przekazuje środków finansowych do jednostek samorządu terytorialnego z przeznaczeniem na zasiłki.

Wytyczne postępowania

Równolegle w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego trwają prace nad przygotowaniem zestawu wytycznych, które będą dotyczyć postępowania z obiektami dotkniętymi powodzią. Wytyczne będą stanowić zestaw podstawowych czynności do realizacji po zalaniu budynków w odpowiedzi na pierwsze potrzeby. Bazą do opracowania wytycznych są wnioski z działań realizowanych przez nadzór budowlany w terenie i pytania wpływające od osób poszkodowanych.

 

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP, jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji, w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP, zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP osobom wskazanym we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu. Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP, w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP, jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email: kancelaria@cyfra.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora: ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod.mc@cyfra.gov.pl lub listownie - na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod.mc@cyfra.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..